تفاوت تینر فوری با تینر روغنی

تفاوت تینر فوری با تینر روغنی

تفاوت تینر فوری با تینر روغنی چیست؟‌ تینر فوری و تینر روغنی دو نوع مختلف از حلال‌ها هستند که در صنعت رنگ‌آمیزی به کار می‌روند. تینر فوری عموماً برای رقیق کردن رنگ‌های سریع خشک (رنگ فوری) مانند رنگ‌های آکریلیک یا رنگ‌های مبتنی بر آب استفاده می‌شود و زمان خشک شدن رنگ را سرعت می‌بخشد. تینر فوری بدون رنگ و آب مانند می باشد و بوی بسیار تندی دارد. تینر روغنی برای رقیق کردن رنگ‌های مبتنی بر روغن استفاده می‌شود و معمولاً  به رنگ نفت بوده و چرب می باشد و دارای بوی تندتری است. این دو نوع تینر از نظر ترکیبات و کاربرد متفاوت هستند و انتخاب آن‌ها بستگی به نوع رنگ و نیازهای کاربردی دارد.

ما در این مقاله  شرکت فاتح فام سپاهان قصد داریم تا شما را با تفاوت تینر فوری با تینر روغنی آشنا کنیم و بررسی کنیم؛ هرکدام به چه منظور استفاده می‌شوند و چه کاربردی در صنعت رنگ دارند؟ پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

پیشنهاد خرید
تینر روغنی White Sprite 10 لیتری

تینر روغنی ۱۰ لیتری

۳.۲۹۰.۰۰۰ ۳.۲۹۰.۰۰۰ خرید کنید

تینر چیست؟ معرفی انواع تینر

تینر یک ماده شیمیایی سفید رنگ حلال بر پایه ترکیبات نفتی که برای رقیق کردن رنگ های روغنی و رنگ های فوری استفاده می‌شوند. همچنین قابلیتی در تینر وجود دارد که برای پاک کردن قسمت هایی که به اشتباه رنگ شده اند استفاده می‌شوند. در واقع تینر یک ماده پاک کننده است (مانند استون) که برای رقیق کردن رنگ هم از آن استفاده می‌شود. همچنین تینر در دو نوع فوری و روغنی تولید می‌شود. انتخاب صحیح تینر بر ویسکوزیته رنگ، خواص برشی، قابلیت پاشیدن، سرعت خشک شدن و بسیاری از خواص دیگر تأثیر می گذارد.

تینر فوری

تینر فوری چیست؟ تینر فوری یکی از انواع تینر است که سرعت تبخیر بسیار بالایی دارد و به همین دلیل است که عموم مردم آن را به عنوان تینر فوری می شناسند. تینرهای فوری در انواع ۱۰۰۰۰، ۱۲۰۰۰، ۱۵۰۰۰، ۲۰۰۰۰، ۳۰۰۰۰، ۴۰۰۰۰، ۶۰۰۰۰، پلی اورتان و اپوکسی در شرکت صنایع فاتح فام سپاهان تولید می شوند. تینر فوری بی رنگ بوده و بوی بسیار تندی دارد، بنابراین توصیه می کنیم از این محلول در فضای بسته استفاده نکنید. یکی از پرفروش‌ترین محلول‌های تینر، تینر فوری است که در قسمت های بعدی این مقاله، متوجه دلیل این خواهید شد.

تینر روغنی

تینر روغنی چیست؟ در صنعت رنگ بجای استفاده از نفت از روغن تینر یا وایت اسپریت استفاده می شود. تینرها حلال هستند و به عنوان رقیق کننده رنگ در صنعت رنگ استفاده می شوند. حلال ها انواع مختلفی دارند اما مهم ترین نکته این است که نقش بسیار مهمی در رنگ های صنعتی و ساختمانی دارند. برای ظریف‌تر کردن آن، چندین مرحله را طی می‌کند تا زمانی که تولید و به بازار عرضه شود. در انتخاب تینر باید دقت زیادی داشته باشید زیرا هر رنگی باید با تینر خود ترکیب شود تا کیفیت و کارایی خود را از دست ندهد. تینر روغن به دلیل سرعت تبخیر پایین کمی کندتر است و نسبت به سایر تینرها کمی روغن تر است.

پیشنهاد خرید
تینر روغنی White Sprite 5 لیتری

تینر روغنی ۵ لیتری

۱.۸۰۲.۰۰۰ ۱.۸۰۲.۰۰۰ خرید کنید

کاربرد تینر فوری و تینر روغنی

حال می دانیم که تینر فوری و تینر روغنی چیست؛ اما هر کدام به چه منظور استفاده می‌شوند و کاربرد آنها چیست؟

کاربرد تینر فوری

برخی از مهم ترین کاربرد های تینر فوری عبارتند از:

  • رقیق کردن رنگ ها،
  • شست و شوی ابزار و تجهیزات صنعتی،
  • استفاده در رنگ های هوا خشک و رنگ آمیزی اتومبیل،
  • حل کردن پودر و رنگدانه در رزین با استفاده از تینر فوری،
  • ترکیب آن با رنگ چوب و تنظیم میزان براقی یا ماتی رنگ.

کاربرد تینر روغنی

تینر روغنی، دارای تفاوت های چشمگیری با تینر فوری می باشد. تینر روغنی برای رقیق کردن یا حل کردن رنگ های روغنی استفاده می‌شود. رنگ روغنی یکی از انواع رنگ هاست که برای پوشش سطوح فلزی استفاده می‌شود و این مورد مهم ترین تفاوت تینر روغنی با تینر فوری است.

پیشنهاد خرید
تینر روغنی White Sprite ۴ لیتری

تینر روغنی ۴ لیتری

۱.۴۶۰.۰۰۰ ۱.۴۶۰.۰۰۰ خرید کنید

بررسی تفاوت های تینر فوری با تینر روغنی

مهم ترین معیار تفاوت تینر فوری با تینر روغنی، در کاربرد آن است که در قسمت قبلی مقاله به آن اشاره کردیم، اما فرق تینر فوری و روغنی به همین مورد ختم نمی شود و دارای موارد دیگری نیز می باشد که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

تفاوت تینر فوری با تینر روغنی از لحاظ رنگ

در هر دو تینر، رنگ آنها همانند آب دیده می‌شود و تفاوتی در رنگ آنها وجود ندارد و رنگ مشخصی هم ندارند اما یک تفاوت جزئی وجود دارد که تینر فوری رنگ شفاف تری نسبت به نوع دیگر آن دارد و تینر روغنی ممکن است یک حاله زرد رنگ یا مات داشته باشد که تفاوت ناچیزی است و تشخیص آن نیاز به تجربه دارد.

تفاوت تینر فوری با تینر روغنی از لحاظ بو

تینر فوری بویی شبیه به ( لاک پاک کن)  یا استون دارد، اما تینر روغنی بویی همانند نفت دارد. و این یکی از معایب تینر روغنی است که برای جلوگیری از ایجاد بوی بد در محل رنگ زده شده، نقاشان از بنزین بجای تینر روغنی استفاده می‌کنند.

تفاوت تینر فوری با تینر روغنی از لحاظ چگالی تینر ها

تینر روغنی به دلیل وجود نفت در آن و وجود مولکول کربن زیادی دارای چگالی بالاست که اگر آن را بر روی دست خود بریزید و به هم بمالید، این تفاوت را حس می‌کنید، اما تینر فوری چرب نیست و خیلی زود تبخیر می‌شود.

پیشنهاد خرید
تینر روغنی White Sprite 20 لیتری

تینر روغنی ۲۰ لیتری

۶.۱۹۱.۰۰۰ ۶.۱۹۱.۰۰۰ خرید کنید

سخن پایانی

ما در این مقاله به بررسی تفاوت های تینر فوری با تینر روغنی پرداختیم. شما می‌توانید با مراجعه مجله آموزشی شرکت فاتح فام سپاهان، از جدید ترین آموزش ها و اخبار آموزشی صنعت رنگ .همچنین می‌توانید برای مشاهده انواع تینر فوری به صفحه خرید تینر فوری نیز مراجعه کنید.

منبع: https://b2n.ir/g67352

امتیاز دهی به این مطلب

یک دیدگاه در “تفاوت تینر فوری با تینر روغنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
برای دریافت مشاوره، و خرید انواع تینر تنها کافیست با ما در تماس باشید.
👋 سلام؛چطور میتونم کمک کنم؟
این سایت از کوکی ها استفاده می کند تا تجربه بهتری از مرور را به شما ارائه دهد. با مرور این وب سایت، با استفاده ما از کوکی ها موافقت می کنید.