هیدروکربن و انواع هیدروکربن و همچنین منابع دسترسی به آن را بشناسید

هیدروکربن

هیدروکربن ها از مواد آۀی با عناصر کربن و هیدروژن می باشند. در دسته بندی دیگر نیز می توان هیدروکربن ها را در دو دسته سیر شده و سیر نشده قرار داد. در دانش شیمی شاهد هستیم که این مواد آلی را بر اساس ساختمان آنها در دو دسته بندی آلیفاتیک و آروماتیک دسته بندی نموده اند.

در زیر اطلاعات تکمیلی در ارتباط با این ماده شیمیایی قرار داده ایم، با ما همراه باشید.

معرفی هیدروکربن های آلیفاتیک

ترکیبات آلیفاتیک در واقع به  ترکیبات غیر آروماتیک گفته می شود. در این ترکیب شیمیایی هیدروژن و کربن حضور دارند و حلقه ای ه در آن است از نمونه حلقه های آروماتیک نمی باشد. آلیفاتیک ها خود به دسته بندی های مختلفی تقسیم بندی می شوند.

آلکانها

متان با فرمول CH4 که متشکل از یک کرن و ۴ هیدروژن است را می توان یکی از ساده ترین ترکیبات آلی در شیمی و جزوی از خانواده هیدروکربن ها دانست.آلکانها

آلکن ها

آلکن ها یا همان هیدروکربن های غیر اشباع با شمار هیروژن های کمتر از کربن می باشند.در ساختار مولکولی شان نیز حداقل می توان یک پیوند دوگانه کربن را یافت.

اتن و یا ایتلن اولین عضو این خانواده می باشند. انواع مواد شیمیایی در مقیاس های صنعتی را می توان از طریق این ماده تولید نمود به همین دلیل آن را پایه و اساس صنایع پتروشیمیایی می دانند.

آلکن ها

 

آلکین ها

حداقل یک پیوند سه گانه کربن-کربن را در ساختار این هیدروکربن مشاهده خواهید کرد.همین امر سبب شده تا در دسته بندی هیدروکربن های سیر نشده قرار گیرد. ایتلن یا همان استیلن اولین عضو خانواده این ماده شیمیایی می باشد. توجه داشته باشید که آلکن ها را ترکیبات استیلنی یا استیلن های استخلاف دار نیز می نامند.چراکه برای تشکیل یک مولکلول کامل توسط اتصال ۲ اتم کربن و ۲ اتم هیدروژن الزاما بایستی که کربن ها با هیبرید SPو به وسیه پیوندی سه گانه به هم متصل شوند.

 

آلکین

از هیدروکربن های آروماتیک بیشتر بدانید

آروماتیک ها در ساختار خود دارای یک حلقه جفت از پیوندهای غیراشباع ،جفت های تکی یا اوربیتال های خالی یک استواری قوی از استواری جفت سازی تنها را از خود به نمایش می گذارند. آروماتیک را می توان به معنای عطرآگین و خوشبو دانست.

بنزن،تولوئن، زایلن،نفتالین از خانواده این نوع هیدروکربن ها می باشند. حلقه بندی یا ساختاری مثل آن از خواس مشترک این ترکیبها می باشد.

پیشنهاد خرید
تینر چاپ

تینر چاپ

خرید کنید

خواص فیزیکی هیدروکربن ها

حلال های غیرقطبی که خودنوعی هیدروکربن می باشند بهترین و مناسب ترین حلال ها برای هیروکربن ها با مولکول های غیرقطبی می باشند. هیدروکربن ها در آب حل نمی شوند و این تنها به این دلیل است که آب یک حلال قطبی می باشد.

خواص شیمیایی این مواد را بدانید

تفاوت بسیار عمده ای میان خواص شیمیایی آلیفاتیک و آروماتیک می باشد. در بین آلیفاتیک ها نیز رفتار شیمیایی هیدروکربن هایی که اشباع شده می باشند و یا اشباع نشده هستند متفاوت است. نقطه اشتراک خواص شیمیایی این مواد در واکنش سوختن آن ها است.در چنین واکنشی، هیدروکربن با اکسیژن به سرعت واکنش نشان داده و در ضمن تولید مواد حاصل از سوختن مانند آب و اکسیدان های کربن انرژی بسیاری را به شکل نو و گرما از خود متصاعد می نماید.

منابع تولید این مواد شیمیایی

هیدروکربن های آلیفاتیک حاصل از نفت و گاز و تقطیر جزء به جزء برج های تقطیر می باشد.هیدروکربن های آروماتیک را نیز می توان از زغال سنگ به دست آورد.

در صنایع شیمیایی فاتح فام سپاهان ارائه دهنده تمامی مواد شیمیایی و انواع حلال می باشیم. برای خرید محصولات مان تنها کافیست با ما در ارتباط باشید.

امتیاز دهی به این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
برای دریافت مشاوره، و خرید انواع تینر تنها کافیست با ما در تماس باشید.
👋 سلام؛چطور میتونم کمک کنم؟
این سایت از کوکی ها استفاده می کند تا تجربه بهتری از مرور را به شما ارائه دهد. با مرور این وب سایت، با استفاده ما از کوکی ها موافقت می کنید.