سبرتو یا متیل الکل چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

سبرتو

سبرتو یا همان متیل الکل که با نام هایی دیگر از جمله:

  • متانول
  • الکل متیلیک
  • کاربینول

شناخته می شوداز ساده ترین انواع الکل به شمار میرود.فرمول شیمیایی این ماده نیز CH3OH می باشد.

سبرتو یا همان متانول از فعالیت های بی هوازی گونه های بسیار زیادی از باکتری ها تولید می شوند که سبب میشود تا مقدار کمی از بخار متانول وارد جو شود. سپس بعد از چندین روز به وسیله اکسیژن و با کمک نور خورشید اکسید شده به آب و دی اکسید کربن تبدیل می شود.

توجه داشته باشید که شعله سوختن متانول بی رنگ می باشد.

کشف سبرتو یا همان متانول

در سال ۱۹۲۳ شیمیدان آلمانی، «ماتیاس پیِر»، متانول را از گاز سنتز (مخلوطی از CO و H۲ که از کُک به دست می‌آید) تولید کرد. در این فرایند، از کروماتِ روی به عنوان کاتالیزور استفاده می‌شد و واکنش در شرایط سختی مانند فشار ۱۰۰۰–۳۰۰ اتمسفر و دمای حدود ۴۰۰ درجه سانتی‌گراد انجام می‌گرفت. در شیوهٔ مدرنِ تولید متانول، از کاتالیزورهایی استفاده می‌شود که در فشارهای پایین عمل می‌کنند و کارایی مؤثرتری دارند.

امروزه گاز سنتز مورد نظر برای تولید متانول مانند گذشته از زغال به دست نمی‌آید، بلکه از واکنش متان موجود در گازهای طبیعی تحت فشار ملایم ۱۰–۲۰ اتمسفر و دمای ۸۵۰ درجه سانتی‌گراد با بخار آب و در مجاورت کاتالیزور نیکل تولید می‌شود. CO و H۲ تولید شده، تحت تأثیر کاتالیزوری که مخلوطی از مس و اکسید روی و آلومینیوم است، واکنش داده، متانول ایجاد می‌کنند. این کاتالیزور نخستین بار در سال ۱۹۶۶ توسط ICI استفاده شد. این واکنش در فشار ۵۰–۱۰۰ اتمسفر و دمای ۲۵۰ درجه سانتی‌گراد صورت می‌گیرد.

روش دیگر تولید متانول، واکنش دی‌اکسیدکربن با هیدروژن اضافی است که تولید متانول و آب می‌کند.

تولید سبرتو

سبرتو یا همان متانول ازتخریب چوب (باکتری های بی هوازی) ساخته شده است و به طور عمده از منوکسید کربن و هیدروژن تولید می‌شود.

می‌توان به طور کلی جهت تولید این ماده از سه مرحله استفاده کرد:

تولید گاز سنتز
سنتز متانول از گاز سنتز تولید شده در مرحله اول
تقطیر

مرحله اول: تولید گاز سنتز

گاز سنتز (synthesis gas or syngas) به وسیله آب و متان تولید می‌شود، این مرحله که ریفرمینگ بخار نیز نام دارد یکی از متدوال ترین روش های تولید گاز سنتز (ترکیب دو ماده کربن مونو اکسید و هیدروژن) می‌باشد. در این مرحله از کاتالیست (نیکل) جهت انجام فرایند استفاده می‌شود.

مرحله دوم:

در این مرحله، گاز سنتز تولید شده تحت فشار قرار می‌گیرد و مجدد از کاتالیست (مس) عبور داده شده و به متانول، بخار آب و هیدروژن تبدیل می‌گردد.

در این فرایند هیدروژن مازاد تولید شده است و اگر دی اکسید کربن در دسترس باشد می توان با آن ترکیب شده و متانول تولید کند.

مرحله سوم:

در اینجا متانول خام تولید شده از مرحله قبل، جهت خالص سازی از برج های تقطیر عبور داده می‌شود و متانول با کیفیت مورد نظر حاصل می‌گردد.

موارد کاربرد سبرتو یا متانول چیست؟

از موارد کاربرد سبرتو می توان به استفاده از این ماده شیمیایی به عنوان ضد یخ و یا حلال و سوخت اشاره نمود. از متانول می توان برای تقلیب اتانول نیز استفاده کرد.

از سبرتو می توان به صورت محدود به عنوان سوخت موتورهایی با سیستم احتراق داخلی استفاده کرد.

متانول آلی

متانول آلی را بیو الکل نیز می نامند که یک منبع تجدید نشدنی برای سوخت است. همچنین می توان آن را به عنوان جایگزینی برای مشتقات نفتی دانست.

به هیچ عنوان نمی توان از بیو الکل ۱۰۰درصد بدون تغییردر موتور ماشین های دیزلی استفاده کرد.

۴۰ درصد از متانول تولیدی برای تهیه فرمالدئید استفاده می‌شود که آن هم در تهیه پلاستیک، تخته سه لایی، رنگ و مواد منفجره استفاده می‌شود. برای تغییر ماهیت اتانول صنعتی و جلوگیری از کاربرد آن به عنوان نوشیدنی، مقداری متانول به آن اضافه می‌کنند. دی متیل اتر از مشتقات متانول است که به جای CFCها در افشانه‌های آتروسل به عنوان پیشرانه استفاده می‌شود. همچنین از متانول در تهیه استیک اسید و متیل ترشیو بوتیل اتر نیز استفاده می‌شود.

خطرات سبرتو چیست؟

این ماده شیمیایی بر روی بینایی افراد تاثیرات بسیار مخربی دارد.

توجه نمایید که قابلیت احتراق بالایی دارد ولی در هر دمایی نمی تواند آتش بگیرد.

توجه داشته باشید که نوشیدن سبرتو می تواند سبب نابینایی و حتی مرگ در افراد شود.

فروش سبرتو

در صنایع شیمیایی فاتح فام سپاهان تولید کننده سبرتو با بالاترین سطح از کیفیت می باشیم. شما می توانید برای خرید سبرتو با ما در ارتباط باشید.

منبع:ویکی پدیا

امتیاز دهی به این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
برای دریافت مشاوره، و خرید انواع تینر تنها کافیست با ما در تماس باشید.
👋 سلام؛چطور میتونم کمک کنم؟
این سایت از کوکی ها استفاده می کند تا تجربه بهتری از مرور را به شما ارائه دهد. با مرور این وب سایت، با استفاده ما از کوکی ها موافقت می کنید.