رنگ و بررسی ساختار شیمیایی رنگ ها

رنگ

از رنگ برای محافظت از خوردگی، نگهداری،دکوراسیون یا جهت اضافه کردن هرگونه قابلیت بر روی یک سطح که توسط رنگدانه پوشانده می‌گردد، استفاده می‌شود. مثال‌هایی از محافظت عبارتند از : پوشاندن سطح فلزات برای کند کردن خوردگی، یا رنگ کردن خانه جهت محافظت از آن در برابر عناصر خارجی ( آب ،  خاک و …).

رنگ از چه موادی تشکیل می شود؟

این ماده شیمیایی از ساختاری متشکل از چندین ماده با یکدیگر تولید می شود که به تفصیل این موارد را در زیر بیان می نماییم:

زرین: مایعی شبیه چسب که بسبب ایجاد خاصیت چسبندگی در این ماده می شود. از دیگر موارد کاربرد رزین در این ماده شیمیایی می توانیم به افزایش مقاومت رنگ در برابر آب و مواد شیمیایی در زمان خشک شدن آن اشاره نماییم. سختی و دوام رنگها را نیز میزان استفاده از رزین در آن مشخص می نماید.

تیتانیوم: تیتانیوم ها فام رنگ را تعیین می کنند مثلا tio2 که فام سفید به آن می دهد و مهم ترین رنگدانه سفید می باشد.

پرکننده ها دیگر موادی هستند که تنها در جهت ایجاد توجیه اقتصادی برای رنگ ها و مک به کاهش قیمت آنها مورد استفاده قرار می گیرند که از نمونه آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کربنات کلسیم
  • اکسید روی تالک

رنگدانه و رنگدانه یار : به شکل جامد می باشند که قادرند خصوصیات معینی در رنگ را پراکنده نمایند. می توانیم رنگدانه ها را به دو گروه آلی و معدنی دسته بندی نماییم که این دو ماده از نظر کاربرد و ویژگی هایی که دارند با یکدیگر متمایز می باشند. اما رنگدانه یارها را می توان به عنوان مواد نامحلولی معرفی نمود هیچ نقشی را در پوشانندگی رنگ و دادن رنگ ایفا نمی نمایند چراکه در رنگ پایه به شکلی کاملا نامحلول می باشند. هدف استفاده از رنگدانه یارها در این ماده شیمیایی را تنها می توانیم کمک نمودن به اصلاح خاصیت ها و ویژگی های رنگ و کمک به تعدیل آن بیان نماییم.

افزودنی ها: با توجه به استفاده بسیار کم از این مواد می توان هدف استفاده از آنها را کمک به بهبود پوشش رنگها دانست. در استفاده از این مواد باید تخصص بسیار بالایی داشته باشید تا بتوانید علاوه بر افزایش کیفیت رنگ به کاهش قیمت آن نیز کمک نمایید.

محیط زیست:

با توجه به افزایش اهمیت حفظ محیط زیست در این روزها، کلیه شرکتهای تولید کننده رنگها در انواع بسیار متنوع در استفاده از مواد آلی فرار بسیار محدود شده اند. این ترکیبات به میزان قابل توجهی قادر هستند تا به لایه ازون آسیب رسانند و سبب افزایش میزان پرتوهای فرابنفش خواهند شد. سازمان محیط زیست اعلام نموده است که حلال هایی که در مرحله اول از این ماده شیمیایی تبخیر می شوند قادر هستند به لایه ازون آسیب هایی بسیار جدی را وارد نمایند . به نحوی که هر لیتر حلال نفتی ۱۰۰۰ لیتر آلودگی برای محیط زیست به همراه خواهد داشت.

بحث حلال تینر در رنگ، جداگانه مطرح می‌گردد.

حلال‌ها:هدف اصلی از استفاده از حلالها، تنظیم کردن رقّت و فرارّیت و وسیکوزیته رنگ است. حلال، فّرار است و در فیلم (لایه نازک رنگ) باقی نمی‌ماند. حلال ، همچنین نرخ جریان تابع لزجت و کاربرد سایر ترکیبات و نیز پایداری این ماده شیمیایی را در حالت سیال ، کنترل می‌کند.

تینر ها:

تینر ها ماده حلال کننده رنگ ها می باشند که وجود آن ها در استفاده از این ماده شیمیایی الزامی می باشد.تینر را میتوان برای تمیز کردن تجهیزات و ابزار خود که استفاده کرده اید به کار ببرید. همچنین برای کاهش ویسکوزیته رنگها از تینر استفاده می نمایند و مخلوط این دو ماده کمک می نماید تا بتوانید به راحتی از رنگ استفاده نمایید و یا حتی از آن در اپلیکاتورهای آن استفاده کنید.یکی دیگر از کاربردهای مهم که اکثر مردم از آن آگاهی ندارند این است که تینر را میتوان برای جلو گیری از سخت شدن رنگ پس از باز شدن درب محصول استفاده کرد.

ما در صنایع شیمیایی فاتح فام سپاهان با توجه به ساختارهای تینر های متنوع و موارد کاربرد آن ها ، به تولید انواع تینر با کیفیت بسیار بالایی پرداخته ایم.

با توجه به ساختار شیمیایی و مواد بکار برده شده در رنگ ها انواع مختلفی از آنها وجود دارد از جمله:

  • روغنی
  • اپوکسی
  • پلی اورتان
  • چوب و ….

که طبیعتا هر کدام نیز کاربرد مشخصی خواهند داشت.

امتیاز دهی به این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
برای دریافت مشاوره، و خرید انواع تینر تنها کافیست با ما در تماس باشید.
👋 سلام؛چطور میتونم کمک کنم؟
این سایت از کوکی ها استفاده می کند تا تجربه بهتری از مرور را به شما ارائه دهد. با مرور این وب سایت، با استفاده ما از کوکی ها موافقت می کنید.