رنگ روغنی چیست و معرفی بهترین حلال برای آن

رنگ روغنی

تولید رنگ روغنی با استفاده از جوشاندن روغن‌های گیاهی مانند:

  • برزک
  • سویا
  • بذر کتان

پنبه و غیره به دست می‌آید.

سپس ماده به‌دست‌آمده را با رنگدانه ها (پیگمنت)ترکیب می‌نمایند. البته این نحوه تولید رنگ روغنی درگذشته بوده است. این روزها شاهد استفاده از مواد شیمیایی در تولید این رنگ‌ها هستیم.

رنگدانه ها که فرمول‌هایی شیمیایی هستند که به انعکاس امواج کمک می‌نمایند از مواد پرکاربرد در رنگ‌سازی می‌باشند.که جهت رنگی نمودن محصول نهایی از آن‌ها استفاده می‌نمایند.

رنگدانه ها را می‌توان به دودسته پیگمنت های آلی و معدنی تقسیم‌بندی نمود.

رنگ روغنی را می‌توان از پرکاربردترین نمونه‌های رنگ دانست.که برای رنگ‌آمیزی دیوارهای خانه، در و پنجره، میز و صندلی و سایر موارد دیگر از آن استفاده می‌نمایند.

این رنگ‌ها دارای مزایا و معایبی می‌باشند که در این مطلب به آن‌ها می‌پردازیم.

معایب رنگ روغنی

هر محصولی با توجه به مزایایی که دارد، دارای معایبی نیز است. از معایب رنگ روغنی می توانیم به موارد زیر اشاره نماییم:

بوی ناخوشایند

با توجه به اینکه در ساختار این رنگ روغن موجود می‌باشد، آب نمی‌تواند حلال مناسبی برای آن باشد. درنتیجه باید از حلال‌های شیمیایی استفاده نمایید. وایت اسپریت و یا تینر روغنی از نمونه بهترین و مناسب‌ترین حلال برای این رنگ می‌باشد. و بوی آن کمی زننده می‌باشد.

دیر خشک شدن رنگ روغنی

اگر انتخاب شما برای رنگ کردن دیوارهای خانه‌تان رنگ‌های روغنی باشد باید زمان زیادی داشته باشید. این نوع رنگ برای خشک شدن زمان زیادی را نیاز دارد. از همین رو زمان اجرای آن بسیار بالا می‌باشد.توجه داشته باشید که درصورتی‌که قرار است چندلایه رنگ روی‌هم انجام شود باید صبر کنید تا رنگ قبلی به‌صورت کامل خشک شود. چراکه ممکن است بارنگ رویی مخلوط شوند.

مزایای رنگ های روغنی

خب اول از معایب این رنگ گفتیم، ولی اکنون از مزایای آن می‌گوییم تا اگر همچنان انتخاب شما رنگ روغنی است بتوانید آن را با استدلال بیشتری انتخاب نمایید.

کیفیت بالا

بله این رنگ‌ها کیفیت بالایی دارند. اصولاً برای دیوارهای گچ کاری شده و یا دیوارهایی که زدگی زیادی دارند انتخاب رنگ روغن مناسب‌ترین انتخاب می‌باشد. چراکه قدرت پوشانندگی بسیار بالایی را دارد. با انتخاب این رنگ، پوشش بسیار زیبا و شکیلی خواهید داشت.

عمر بالای رنگ روغنی

طول عمر این رنگ بسیار بالا می‌باشد. درصورتی‌که زیرسازی‌ها را به‌درستی انجام داده باشید، این رنگ با طول عمر حداقل ۱۵ سال می‌باشد. پس‌نیاز نیست مرتب به فکرترمیم آن باشید. این رنگ مقاومت بالایی در برابر عوامل جوی دارد همچنین در برابر ویروس‌ها بسیار مقاوم است.

قیمت مناسب

در بازار شاهد هستیم که رنگ روغنی به نسبت دیگر رنگ‌ها و با توجه به مزایای چشم گیری که دارد، قیمت مناسبی دارد.

قابلیت شستشو

یکی از مهم‌ترین واصلی‌ترین ویژگی‌های این نوع رنگ، قابلیت شستشوی آن می‌باشد. شما به‌راحتی قادر می‌باشید تا دیوارها و سایر وسایل رنگ‌شده با این نوع رنگ را با آب بشویید. و هیچ‌گونه مشکلی در آن ایجاد نخواهد شد.

انواع رنگ روغنی

این نوع رنگ دارای انواع بسیار متنوع می‌باشد که به بازار ارائه می‌شوند.این روزها در بازار شاهد دو نمونه براق و مات از این نوع رنگ می باشیم.

رنگ روغن براق

رنگ براق همان‌طور که از نام آن مشخص می‌باشد دارای براقیت خاصی است. کیفیت این نوع رنگ نسبت بهرنگ‌های روغنی مات بیشتر می‌باشد. هزینه آن نیز بیشتر است. این نوع رنگ برپایه رزین آلکیدی می‌باشد و با آب‌وهواهای مختلف نیز سازگار است.

چسبندگی بالایی دارد درنتیجه دوام و پایداری آن نیز بالاتر خواهد بود. ۱۰۰ درصد قابلیت شستشو دارد. توجه داشته باشید که مناسب‌ترین حلال برای این رنگ نیز وایت اسپریت می‌باشد.

رنگ روغن مات

محبوبیت این رنگ زیاد می‌باشد و میزان مات بودن آن را خود شما می‌توانید مشخص نمایید. توجه داشته باشید که استفاده از رنگ مات برای یک سطح یکسان دقیقه دو برابر رنگ براق می‌باشد. یعنی دوبه‌یک رنگ مات و براق.

در انتخاب تینر برای این نوع رنگ حتماً به روی جعبه آن مراجعه نمایید. توجه نمایید که تینر هایی که درصد چربی کمی دارند نمی‌توانند انتخاب مناسبی باشند چراکه فرارت آن‌ها بالا است. در استفاده از میزان تینر نیز بسیار دقت نمایید چراکه اگر بیش‌ازحد استفاده کنید کیفیت رنگ آسیبی جدی خواهد دید.

وایت اسپریت مناسب‌ترین حلال رنگ روغنی

در رنگ‌های روغنی نیاز به استفاده مناسب از حلال‌ها خواهید بود. وایت اسپریت یا همان تینر روغنی مناسب‌ترین حلال برای این نوع رنگ می‌باشد. که درصد میزان استفاده آن را باید از افراد متخصص سؤال نمایید.

در صنایع شیمیایی فاتح فام سپاهان از اصلی‌ترین تولیدکنندگان وایت اسپریت می‌باشیم. برای خرید تینر روغنی می‌توانید با ما در تماس باشید.

امتیاز دهی به این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
برای دریافت مشاوره، و خرید انواع تینر تنها کافیست با ما در تماس باشید.
👋 سلام؛چطور میتونم کمک کنم؟
این سایت از کوکی ها استفاده می کند تا تجربه بهتری از مرور را به شما ارائه دهد. با مرور این وب سایت، با استفاده ما از کوکی ها موافقت می کنید.