تینر فوری چیست؟ معرفی انواع تینر فوری + مزایا و معایب

تینر فوری چیست؟ | قیمت و خرید | فاتح فام سپاهان

تینر فوری چیست؟ تینر که با نام تینر فوری یا تینر نقاشی هم شناخته می شود، از ماده ای به نام سنتزی تشکیل شده و یک ماده حل کننده و رقیق کننده در صنعت رنگ می باشد. تینر در دو نوع تینر فوری و تینر روغنی تولید می شود. با توجه به اینکه رنگ ها انواع مختلفی دارند، باید برای رقیق کردن و حل کردن آنها حلال مناسبی را انتخاب کرد. یکی از این نوع حلال ها تینر فوری می باشد.

در قسمت زیر می توانید تولیدات صنایع شیمیایی فاتح فام سپاهان، تولید کننده برتر انواع تینرهای صنعتی را مشاهده فرمائید.

با توجه به اشتباهاتی که در انتخاب نوع تینر و هنگام خرید تینر توسط افراد صورت می گیرد و باعث به وجود آمدن خسارات مالی و مشکلاتی می شود، تصمیم گرفتیم تا یک راهنمای کامل و جامع در مورد انتخاب حلال مناسب آماده کنیم. شاید سوالاتی ذهن شما رو درگیر کرده است که ما به آنها اشاره کردیم و اگر سوال یا ابهامی در مورد تینر فوری داشتید می توانید در قسمت نظرات بپرسید تا در اولین و کوتاه ترین زمان پاسخ شما را بدهیم.

در ادامه همراه ما باشید تا اطلاعات دقیقی در مورد تینر فوری، انواع و کاربرد آن به شما بدهیم تا دیگر در انتخاب تینر فوری یا روغنی دچار شک و تردید نشوید.

تینر چیست؟

تینر یک محلول شیمیایی پایه مشتقات نفنی با رنگ سفید می باشد که شباهات زیادی به آب دارد و در دو نوع فوری و روغنی تولید و در بازار موجود می باشد. تینر ها حلال هایی هستند که با استفاده از آنها می توان غلظت رنگ ها را کم کرده و همچنین توانایی حل کردن رنگ را هم دارند. تینر ها در نقاشی ساختمان کاربرد بسیار بالایی دارند. انتخاب صحیح تینر بر ویسکوزیته رنگ، خواص برشی، قابلیت پاشیدن، سرعت خشک شدن و بسیاری از خواص دیگر تأثیر می گذارد.

تینر چیست؟ | قیمت و خرید | فاتح فام سپاهان

تینر نقاشی یا تینر فوری چیست؟

یکی از پر فروش ترین محلول های رقیق کننده، تینر فوری می باشد که با نام تینر نقاشی یا تینر نیترو سلولوزی نیز شناخته می شود. این نوع تینر اغلب برای رقیق سازی رنگ‌ های فوری، رنگ‌ های سیلر، کیلر و نیتروسلولزی استفاده می شود. تینر فوری سرعت بسیار بالایی در تبخیر دارد به همین جهت عموم مردم آن را با نام تینر فوری می شناسند. تینر های فوری به انواع مختلفی از جمله ۱۰۰۰۰، ۱۲۰۰۰، ۱۵۰۰۰، ۲۰۰۰۰، ۳۰۰۰۰، ۳۰۰۰۰، ۴۰۰۰۰، ۶۰۰۰۰  تقسیم و با بهترین کیفیت در کارخانه فاتح فام تولید می شوند.

تینر بدون رنگ و با بوی بسیار تندی همراه است که به شما توصیه می کنیم از این محلول در فضا در بسته استفاده نکنید. تینر فوری را هرگز نباید در فاضلاب ریخت، چون یک زباله خطرناک بوده و اگر به درستی دفع نشود می تواند محیط را آلوده کند.

کاربرد تینر فوری چیست؟

تینر فوری محصولی است که در صنعت رنگ بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و کاربردهای مهم و کلیدی آن عبارتند از:

  • رقیق کردن رنگ‌: تینر فوری اغلب برای رقیق کردن رنگ هایی که غلظت بالایی دارند استفاده می‌شود. این کار به فرد اجازه می‌دهد تا رنگ را با غلظت دلخواه و قابلیت اجرای بهتر بر روی سطوح مختلف به کار ببرد.
  • تمیز کردن ابزارهای رنگ آمیزی: تینر فوری جهت تمیز کردن قلموها، غلتک ها و سایر ابزارهایی که در رنگ آمیزی به کار رفته اند، استفاده می شود. این ماده به راحتی رنگ‌های خشک شده یا چسبیده را از ابزارها پاک می‌کند.
  • کاهش زمان خشک شدن: بعضی از تینرهای فوری به منظور کاهش زمان خشک شدن رنگ‌ها به کار می‌روند، به خصوص در مواردی که نیاز به اتمام سریع کار وجود دارد.
  • بهبود عملکرد رنگ: استفاده از تینر مناسب می تواند به بهبود جریان و پخش شدن رنگ بر روی سطح کمک کند و در نتیجه به ایجاد یک پوشش یکنواخت و بدون نقص منجر شود.
  • حلال مواد مختلف: تینرهای فوری اغلب شامل حلال های مختلفی هستند که در ترکیبات شیمیایی خاص و برای اهداف متفاوت به کار می‌روند.
  • صنعت خودرو: تینر در صنعت خودرو برای تمیز کردن و آماده سازی سطوح برای رنگ آمیزی استفاده می شود. همچنین می توان از آن برای رقیق کردن رنگ ها و پوشش های خودرو استفاده کرد.
  • کاربردهای صنعتی: تینر در کاربردهای مختلف صنعتی از جمله در ساخت چسب ها، پوشش ها و درزگیرها استفاده می شود. همچنین می توان از آن برای تمیز کردن تجهیزات و ماشین آلات صنعتی نیز استفاده کرد.

نکته مهم: در حالت ایده آل، رنگ و تینر باید به نسبت ۳ به ۱ مخلوط شوند. توجه داشته باشید که استفاده بیش از حد از تینر فوری باعث کاهش کیفیت ترکیب نهایی می شود. همچنین به خاطر داشته باشید که هنگام کار با تینرها، باید موارد ایمنی را رعایت کرد و در محیطی با تهویه مناسب از آنها استفاده نمود. برای جلوگیری از آسیب های احتمالی، استفاده از تجهیزات حفاظت فردی مانند دستکش و ماسک توصیه می‌شود.

انواع تینر فوری

تینر فوری شامل انواع مختلفی می باشد که هرکدام باتوجه به ترکیبات و ویژگی های آن، کاربردهای خاص خود را دارند. تینر فوری را می توان در دسته های زیر دسته بندی کرد:

  1. تینر اپوکسی.
  2. تینر پلی اورتان.
  3. تینر فوری ۱۰۰۰۰: این نوع تینر جهت رقیق سازی رنگ های فوری، سیلر کیلر، نیم پلی استر و بتونه فوری مورد استفاده قرار می گیرد.
  4. تینر فوری ۱۲۰۰۰: این نوع تینر فوری جهت رنگ های فوری، سیلر و کیلر، نیم پلی استرو تمام پلی استر، رویه و بتونه فوری و آستر اتومبیلی استفاده می شود.
  5. تینر فوری ۱۵۰۰۰: این نوع تینر نیز اغلب برای رنگ های فوری، نیم پلی استر، بتونه فوری، کیلر دو قلو و رنگ اتومبیل کاربرد دارد.
  6. تینر فوری ۲۰۰۰۰ : این نوع تینر مناسب جهت رنگ اتومبیل، رنگ فوری، کیلر دوقلو و نیم پلی استر می باشد.
  7. تینر فوری ۳۰۰۰۰.
  8. تینر فوری ۴۰۰۰۰.
  9. تینر فوری ۶۰۰۰۰.

این عددها بصورت قراردادی در بین تولیدکنندگان تینر تعریف شده است که اشاره به ترکیبات تینر دارد. اعداد کمتر تینر های ضعیف تر و اعداد بالاتر نشان دهنده تینرهای قوی تری می باشد. انواع تینرفوری از استون و وایت اسپریت ساخته می شوند و جهت رنگ های فوری و آستری، سیلر کیلر و… مورد استفاده قرار می گیرند. حلالیت تینرهای فوری از تینرهای روغنی بیشتر است و در هوای آزاد تبدیل به بخار می شوند.

نوع تینرفوری  + مشاهده قیمت و خرید
خرید تینر فوری ۱۰۰۰۰ ممتاز
خرید تینر فوری ۱۲۰۰۰ ممتاز
خرید تینر فوری ۱۵۰۰۰ ممتاز
خرید تینر فوری ۲۰۰۰۰ ممتاز
خرید تینر فوری ۳۰۰۰۰
خرید تینر فوری ۴۰۰۰۰
خرید تینر فوری ۶۰۰۰۰
خرید تینر پلی اورتان
خرید تینر اپوکسی

 

انواع تینر فوری

تینر فوری خوب باید دارای چه ویژگی هایی باشد؟

اگر به دنبال یک تینر فوری با کیفیت بالا هستید باید به ویژگی های آن توجه کنید. ما در این مقاله مهمترین ویژگی های تینر فوری را معرفی کردیم :

  • سرعت تبخیر مناسب
  • قدرت حلالیت بالا
  • سازگاری با نوع رنگ
  • شفافیت و عدم کدری
  • نداشتن بوی تند
  • بدون مواد معلق

۹ نکته طلایی هنگام استفاده از تینر فوری

برای گرفتن نتیجه خوب و قابل قبول حتما به نکات زیر توجه کنید:

  1. هرگز از رنگ سرد استفاده نکنید زیرا ممکن است بر ضخامت و روند کار تأثیر بگذارد.
  2. تینر باید با رنگی که در دمای اتاق ذخیره می شود مخلوط شود.
  3. در حالی که تینر را به رنگ اضافه می کنید، با یک چوب یا قاشق رنگ را هم بزنید.
  4. قبل از شروع، با استفاده از دو لایه روی سطح، مخلوط را تست کنید. اطمینان حاصل کنید که رنگ زیاد نیست.
  5. دقت کنید پس از خرید تینر مناسب، درصد ترکیبی آن را رعایت نمایید. درصد ترکیب رنگ و تینر باید متناسب باشد.
  6. اگر از تینر بیش از حد استفاده نمایید، رنگ شما کم رنگ خواهد شد. در نتیجه قادر به پوشاندن سطح نخواهد بود و شره می کند.
  7. به آرامی مخلوط کنید و اطمینان حاصل کنید که تینر فوری به درستی مخلوط شده است.
  8. اگر تینر را به رنگ اضافه کرده اید و هنوز هم خیلی غلیظ است، سعی کنید کمی آب به آن اضافه کنید، فقط اگر این رنگ لاتکس باشد.
  9. هرگز تینر رنگ را نباید برای مدت طولانی باز نگه دارید، زیرا تبخیر می شود.

ریختن تینر در باک خودرو

شاید شما هم در مورد ریختن تینر در باک بنزین خودرو شنیده باشید زیرا بسیاری از افراد انجام این کار را توصیه می کنند. افراد بسیاری جهت پاکسازی باک بنزین و اگزوز خودرو خود از تینر استفاده می کنند، اما آیا این کار توصیه می شود یا خیر؟ باید گفت تینر به علت دارا بودن خاصیت اشتعال پذیری باعث می شود بنزین بهتر سوزانده شود، اما این مورد به این معنی نیست که رسوبات باک بنزین برطرف شده و عملکرد موتور خودرو بهبود یافته است.

علاوه بر این استفاده مداوم از تینر، به علت خاصیت حلالیت آن باعث ایجاد خورندگی در قطعات خودرو خواهد شد. در نتیجه توصیه کارشناسان این است که از ریختن تینر در باک بنزین خصوصا بطور مداوم خودداری کنید.

مزایا تینر فوری چیست؟

یکی از بزرگترین مزایای تینر فوری این است که علاوه بر کاهش ویسکوزیته رنگ های فوری، می توان از این تینر به عنوان یک شوینده صنعتی قوی نیز استفاده کرد. همچنین میزان درخشندگی یا تیرگی رنگ چوب با این گروه از تینرها قابل تغییر است. یکی دیگر از مزایای تینر فوری این است که می توان از آن بر روی رنگ خودرو و همچنین رنگ خشک استفاده کرد.

معایب تینر فوری چیست؟

تینر فوری، مانند هر نوع تینر دیگر، معایبی دارد. به یاد داشته باشید که هنگام استفاده از این حلال، نباید با چشم تماس داشته باشد. بنابراین هنگام کار با حلال فوری باید از تجهیزات حفاظتی مانند عینک و دستکش استفاده شود. تماس چشمی با این تینر ممکن است باعث تاری دید و سوزش شدید چشم شود. علاوه بر این، استنشاق این حلال ها نیز برای سلامتی بسیار خطرناک است. بنابراین توصیه می شود در صورت استفاده از تینرهای سریع الاثر، محل مناسب به اندازه کافی تهویه شود.

عوارض تینر فوری چیست؟

هنگامی که شما از تینر استفاده می کنید، ممکن باعث ایجاد عوارضی بشود که عبارتند از:

  • پایین آمدن کیفیت رنگ و کدر شدن آن،
  • خشکی و ترک خوردگی رنگ بر روی سطوح،
  • حبابدار شدن رنگ.

آیا برای تینر فوری جایگزینی وجود دارد؟

در گذشته از بنزین به جای تینر برای رنگ های فوری استفاده می‌کردند. این یک راه حل علمی نیست و توصیه نمی شود زیرا رنگ به غلظت مناسب نمی رسد و نتیجه مطلوب حاصل نمی شود. به عبارت دیگر می توان گفت که هیچ جایگزینی برای تینرهای فوری وجود ندارد، زیرا ویسکوزیته رنگی که با تینرهای فوری باز می شود با هیچ حلال دیگری قابل استفاده نیست. به همین دلیل لازم است برای هر پایه رنگ از تینر ویسکوزیته مناسب استفاده شود.

نکات ایمنی هنگام استفاده از تینر فوری چیست؟

برخی از مهم ترین نکات ایمنی هنگام استفاده از حلال فوری را برای شما در این قسمت ذکر کرده ایم:

  • مایع و بخار تینر بسیار آتش زا می باشند،
  • از انتشار تینر به محیط زیست جلوگیری شود،
  • ظرف تینر را با درب بسته در محیط خنک با تهویه مطبوع نگهداری نمایید،
  • حتما از وسایل ایمنی مانند دستکش محافظ و لباس محافظ، محافظ صورت استفاده نمایید،
  • تینر را دور از گرما، سطوح داغ، جرقه، شعله های باز و سایر منابع احتراق نگه دارید.

خطرات تینر فوری چیست؟

مانند هر ماده شیمیایی دیگری، هنگام استفاده از تینر فوری باید اقدامات احتیاطی خاصی را رعایت کنید. معایب این نوع تینر عبارتند از:

  • تینر ها در تماس با چشم باعث ایجاد مشکلاتی مانند سوختگی شدید و حتی تاری دید می شوند.
  • برخورد  تینر بر روی انواع زخم ها می تواند باعث افزایش سوختگی و التهاب آنها شود.
  • بهتر است از بوییدن این ماده خودداری کنید زیرا برای سیستم تنفسی و سلامت کلی بدن مضر است.

سخن پایانی تینر فوری چیست؟

در این مقاله سعی داشتیم شما را با تینر فوری، انواع آن و طرز استفاده از آن آشنا کنیم تا بتوانید یک انتخاب مناسب در خرید، بکارگیری و استفاده از تینر فوری داشته باشید. صنایع شیمیایی فاتح فام سپاهان تولید کننده برتر انواع تینرهای صنعتی، در سال ۱۳۸۹ به بهره برداری رسید و با ارائه محصولاتی باکیفیت موفق به دریافت استاندارد ملی ایران شده است. فاتح فام سپاهان در چشم انداز ۵ ساله خود دستیابی به جایگاه بزرگترین تولید کننده و صادرکننده حلال های صنعتی در کشور را هدف قرار داده است و برای دستیابی به این جایگاه، مشتری مداری و دانش محوری اولویت مدیران این مجموعه خواهد بود.

منبع: https://b2n.ir/m36668

۲.۷/۵ - (۳ امتیاز)

2 دیدگاه در “تینر فوری چیست؟ معرفی انواع تینر فوری + مزایا و معایب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
برای دریافت مشاوره، و خرید انواع تینر تنها کافیست با ما در تماس باشید.
👋 سلام؛چطور میتونم کمک کنم؟
این سایت از کوکی ها استفاده می کند تا تجربه بهتری از مرور را به شما ارائه دهد. با مرور این وب سایت، با استفاده ما از کوکی ها موافقت می کنید.