معرفی انواع هیدروکربن ها

هیدروکربن سبک

یک ترکیب آلی که از کربن C و هیدروژن H2 تشکیل شده و عموما در نفت خام وجود دارد، هیدروکربن نامیده می شود. این ترکیبات به دو دسته آلیفاتیک و آروماتیک تقسیم می شوند. پس از جدا کردن نمک ها و اسیدها از نفت خام هنگام تولید هیدروکربن ها، آن ها را در دو دسته سبک و سنگین پالایش می نمایند. در این مقاله قصد داریم بطور مفصل در ارتباط با نمونه سبک توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

هیدروکربن سبک

بسیاری از مواد و اشیای محیط پیرامون می بینیم و با آن ها سر و کار داریم، محصولاتی هستند که عموما ریشه آزمایشگاهی دارند و پیش از عرضه به بازار در قالب محصولات مختلف توسط محققین و دانشمندان با اسامی پیچیده علمی که معرف عناصر تشکیل دهنده آنها می باشد معرفی شده اند. اما بعد از تولید انبوه و عرضه به بازار نام ساده تر که برای عامه مردم قابل درک باشد روی محصولات گذاشته می شود.

نمونه سبک نیز جز همین دسته محصولات می باشد و ماده ای است که همه روزه با آن سر و کار داریم اما به دلیل رواج نداشتن این نام، موجب شده با شنیدن این نام یکی از مشتقات نفتی و شیمیایی کمیاب به ذهن ما خطور کند اما این در حالی است که یکی از جلوه های هیدرو کربن سبک همان بنزین مصرفی می باشد که همه روزه با آن سر و کار داریم.

ترکیبات هیدروکربن سبک

بسیاری از مشتقات شیمیایی و سوخت های مصرفی از نفت خام حاصل می شوند. گاهی این مواد حاوی درصد بیشتری از یک محصول خاص، وزن مشخص، گرانروی و چگالی می باشند که در نمونه های بعدی یا خروجی چاه های نفتی دیگر متفاوت می باشند. این ماده نیز از ترکیب مواد قابل اشتعال مانند برش سبک نفت یا مایعات گازی و بوتیل استات با اکتانی نزدیک به بنزین حاصل می گردد.

در نتیجه هنگام  تصفیه در پالایشگاه، این مواد به زیر مجموعه های متفاوتی تقسیم می شوند که دارای C5 تا C12 یا به عبارتی گروه آلکان، آلکن و سیلو آلکان همراه با اوکتان می باشند و به عنوان هیدرو کربن سبک یا بنزین شناخته می شوند. نمونه خاص بنزین با تقطیر نفت خام که دارای هیدروکربن سبک با ۵ تا ۸ اتم کربن در هر مولکول آماده مصرف در موتورهای با نرخ اوکتان پایین می باشد.

کارخانه فاتح فام سپاهان تولید کننده تینر فوری با کیفیت در ایران

امتیاز دهی به این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
برای دریافت مشاوره، و خرید انواع تینر تنها کافیست با ما در تماس باشید.
👋 سلام؛چطور میتونم کمک کنم؟
این سایت از کوکی ها استفاده می کند تا تجربه بهتری از مرور را به شما ارائه دهد. با مرور این وب سایت، با استفاده ما از کوکی ها موافقت می کنید.