صنعت خودروسازی و اهمیت استفاده از رنگ در این صنعت

صنعت خودروسازی

رنگ در صنعت خودروسازی یکی از مهم ترین ویژگی ها برای انتخاب و خرید خودرو می باشد. همان طور که می دانید یکی از بزرگ ترین خریدهای افراد خرید خودرو است و رنگ خودرو از فاکتورهایی می باشد که بسیار حائز اهمیت است زیرا قیمت خودرو با رنگ خاص بسیار متفاوت می باشد.از طرفی رنگ را می توان یکی از اصلی ترین و مهم ترین تجهیزات در این صنعت دانست. چراکه تمامی خودروها قبل ار ورود به بازار رنگ می شوند و ممکن نیست شما خودروی رنگ نشده ای را بتوانید بیابید.

قطعا داخلی خودرو مانند موتور و دیگر بخش ها نیز رنگ می شوند. در نتیجه یک خودرو تا زمان تولید خود مقدار زیادی رنگ استفاده خواهد کرد.با توجه به این مسئله و درصد بالای استفاده از رنگ در این صنعت، می توان صنعت خودروسازی را از پر مصرف ترین صنایع استفاده کننده از تینر نیز دانست. انواع تینر در این صنعت مورد کاربرد می باشند.

از جمله تینر فوری که با توجه به سرعت بالای خشک شدنش می توان یکی از مهم ترین تینرهای جهت رنگ های اتومبیلی باشد.

از تینر نیتروسلولزی نیز به عنوان حلال مناسب برای رنگ های آستری اتومبیل استفاده می نمایند.

انواع رنگ در صنعت خودروسازی

امروزه خودروهای تولید شده در صنعت خودرو سازی دارای طرح ها و رنگ های متفاوتی می باشد که شامل رنگ های مختلف با طیف های گوناگونی می باشد. به همین دلیل خریداران دچار سردرگمی شده و انتخاب خودرو بسیار گیج کننده و دشوار می شود.

در این مقاله نقاط ضعف و قوت انواع رنگ های استفاده شده در صنعت خودرو سازی را معرفی کرده تا شما با مطالعه ویژگی هرکدام توانسته بین رنگ های مختلف بهترین انتخاب را انجام داده و خرید مطمئن و آسوده تری داشته باشید.

رنگ های متالیک (Metallic) در صنعت خودروسازی

این رنگ های متالیک مانند رنگ های solid می باشد و تنها مقداری پودر فلز به آن اضافه می شود. با توجه به اینکه مقدار استفاده این پودر در صنعت متفاوت می باشد اما به طور کلی نسبت آن ۱ به ۵۰ می باشد و حدود ۲درصر پودر فلز آلومینیوم نیز به آن اضافه می شود.

رنگ های ساده فرق زیادی با رنگ های متالیک در خودروهای شهری نداشته و در بعضی از کارخانه های خودروسازی حدود یک میلیون برای رنگ کردن ماشین با این رنگ ها از خریداران دریافت می کنند.

مزایای رنگ متالیک

از مزایای این خودرو ها که با رنگ متالیک رنگ آمیزی می شود، این است که به علت اینکه نور را به خوبی منعکس می کنند دارای درخشش و جلوه بسیار زیادی می باشد. همچنین خش های ریز در ان به علت براق بودن از دور قابل تشخیص نبوده و نسبت به رنگ های ساده جلوه بهتری دارد.

معایب رنگ متالیک

از عیب این رنگ متالیک در صنعت خودروسازی می توان به دشواری ترمیم و تعمیر رنگ به علت براده های فلزی متفاوتی که استفاده شده اشاره کرد. به همین دلیل بعد از رنگ آمیزی مجدد، دو رنگ به نظر می رسد.

رنگ های ساده یا solid یا gloss در صنعت خودرو سازی

این رنگ، رنگی است که در تمام ماشین ها به صورت استاندارد و بدون دریافت هزینه در کارخانه تولید خودرو استفاده می شود. لازم به ذکر است که خودروهای گران قیمت و لوکس با رنگ های سفارشی و خاص رنگ آمیزی می شوند.

تنوع رنگ در این مورد بسیار کم بوده و بیشتر خودروها با رنگ های:

  • آبی، مشکی
  • سفید
  • خاکستری
  • قرمز رنگ آمیزی می شوند.

این رنگ ها به طور کلی یک لایه رنگ ساده می باشند که توسط روکش بی رنگ clear coat پوشش داده می شوند. با استفاده از این پوشش از خش اجسام خارجی روی سطح خودرو جلوگیری شده و ظاهری براق نیز به ماشین می دهد.

برای استفاده از رنگ آمیزی دولایه در صنعت خودروسازی ابتدا باید رنگ آکریلیک را به ایزوسیانات که یک ماده سخت کننده است، مخلوط کرد و رنگ آمیزی را انجام داد.

رنگ ساده و مزایای آن

این ترکیب باعث چسبندگی رنگ به بدنه ماشین شده و به راحتی از آن جدا نمی شود.

این رنگ های solid بسیار ارزان قیمت می باشد و با یک بار رنگ کردن سطح مورد نظر رنگ دلخواه حاصل می شود.با استفاده از قلم های خشگیری می توان سطح بدنه که توسط سنگ یا هر عامل خارجی صدمه دیده را به راحتی ترمیم کرد و خش های عمیق تر با مراجعه به تعمیرگاه با قیمت بسیار پایین ترمیم می شود.

رنگ ساده و معایب آن

در صورت عدم رنگ آمیزی صحیح در این رنگ ها به دلیل سرعت رنگ آمیزی و قیمت پایین ، بدنه خودرو حالت پوست پرتقالی پیدا کرده و صاف و یکدیت نمی باشد. به همین دلیل تنوع رنگ در آنها کمتر بوده و شامل رنگ های:

  • سفید
  • آبی
  • قرمز
  • مشکی

می باشد و به علت جذابیت کم، امروزه در خودروهای مدرن کاربرد ندارد.

رنگ های مات در صنعت خودروسازی

این رنگ ها بیشتر در خودروهای گران قیمت کاربرد دارد و ظاهری زیبا و خاص به خودرو می دهد. در رنگ آمیزی آنها رنگ با طیف سیاه و خاکستری استفاده می شود.برای مات کردن رنگ در این خودروها، از پوشش اپوکسی برای پوشاندن رنگ ساده و استفاده از روکش pvc برای جلوگیری از درخشش رنگ استفاده می شود که ظاهری کدر به خودرو بدهد.

معایب استفاده از رنگ مات

از مهم ترین مشکلات استفاده از این رنگ ها می توان به قیمت بسیار بالای آن اشاره کرد. همچنین ترمیم و نگهداری این نوع رنگ بسیار مشکل بوده و زود باعث آسیب می شود. مثلا در صورت استفاده از مواد عادی تمیز کننده برای شستشو خودروها با رنگ مات باعث از بین رفتن لایه مات کننده پلاستیک می شود و رنگ خودو را تغییر می دهد.لازم به ذکر است که تمام این رنگ ها برای حل شدن نیاز به تینر به عنوان حلال داشته و از جمله تینر صنعتی که برای صنعت خودروسازی استفاده می شود می توان به تینر پلی اورتان اشاره کرد که این تینر برای رقیق سازی رنگ هایی که بر پایه نیتروسلولز می باشند نظیر سیلر و کیلر فوری کاربرد دارد.

در صنایع شیمیایی فاتح فام سپاهان شما می توانید انواع این مواد شیمیایی را با بالاترین کیفیت و قیمت مناسب تهیه کنید.

 

 

امتیاز دهی به این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
برای دریافت مشاوره، و خرید انواع تینر تنها کافیست با ما در تماس باشید.
👋 سلام؛چطور میتونم کمک کنم؟
این سایت از کوکی ها استفاده می کند تا تجربه بهتری از مرور را به شما ارائه دهد. با مرور این وب سایت، با استفاده ما از کوکی ها موافقت می کنید.